HAMC’s Begyndelse

Stiftelsen af den første afdeling i Californien og udviklingen på verdensplan

Den 17. marts 1948 blev den første Hells Angels MC afdeling grundlagt i Fontana/San Bernadino-området. Omtrent samtidig dannedes andre klubber rundt om i Californien, men ingen af disse klubber havde tilknytning til hverken Hells Angels MC eller hinanden og de eksisterer ikke i dag. Berdoo-afdelingen (San Bernadino) findes stadig, selvom mange af de originale medlemmer i sin tid flyttede nordpå til Oakland.

Først op gennem 50’erne kom der flere Hells Angels-afdelinger til. I begyndelsen havde afdelingerne intet med hinanden at gøre, men efter en årrække sluttede de sig sammen, og der indførtes faste optagelses-kriterier. Fra kun at have været et californisk fænomen, udviklede klubben sig i 1961 internationalt. Det skete da den første afdeling uden for Californien blev optaget – mærkeligt nok så langt væk som Aukland, New Zealand. I løbet af 60’erne spredte Hells Angels sig ud til USA’s østkyst og senere til hele midtvesten.

Den 30. juli 1969 godkendtes den første europæiske HA-afdeling i London, England og i dag findes der mere end 250 afdelinger alene i Europa. I slutningen af 70’erne blev australske klubber optaget og i 1984 blev Rio de Janeiro, Brasilien den første Sydamerikanske afdeling. I 1994 kom Hells Angels til det afrikanske kontinent med en afdeling i Johannesburg, Sydafrika. Det gamle Østeuropa fik deres første Hells Angels-afdeling ved årtusindeskiftet og siden har Hells Angels Motorcycle Club World spredt sine vinger ud over hele kloden. Fra Alaska og Norge i det høje nord, til Sydafrika og Thailand på den sydlige halvkugle. Hele jorden rundt fra Caribien til Tyrkiet som blev det første muslimske land i HAMC.

Optagelsen af klubber fra alle verdensdele medførte ændringer i Hells Angels struktur. Den lille motorcykelklub fra Berdoo var nu moderafdeling til verdens største og førende mc-broderskab. I dag har Hells Angels MC World afdelinger i: USA, New Zealand, England, Schweitz, Tyskland, Østrig, Canada, Holland, Danmark, Frankrig, Brasilien, Norge, Sverige, Sydafrika, Italien, Finland, Liechtenstein, Spanien, Belgien, Argentina, Wales, Bohemia, Grækenland, Portugal, Chile, Kroatien, Rusland, Luxemburg, Nord Irland, Ungarn, Den Dominikanske Republik, Tyrkiet, Polen, Island, Irland, Malta, Thailand, Litauen, Letland, Slovenien, Caribien, Serbien, Slovakiet, Estland, Rumænien, Japan, Ukraine, Cypern og Bulgarien.

FRISCO DEADHEAD

BERDOO DEADHEAD